Alweer 3.5 maand in Málaga - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Marisa Slootweg - WaarBenJij.nu Alweer 3.5 maand in Málaga - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Marisa Slootweg - WaarBenJij.nu

Alweer 3.5 maand in Málaga

Blijf op de hoogte en volg Marisa

09 December 2013 | Spanje, Málaga

Jeetje, het is wel weer even geleden dat ik iets van me heb laten horen. De tijd gaat hier ook zo snel. “Time flies when you are having fun” zeggen ze altijd. Dit gaat ook zeker voor mij op. Dus ik zal maar heel snel beginnen met mijn verhaal. Ik ga proberen het zo kort mogelijk proberen te houden, maar dit kan ik niet garanderen, aangezien ik heel veel heb gedaan in de afgelopen 2 maanden.

In mijn vorige blog schreef ik over de universiteit en dat het soms toch een beetje zwaar was. Gelukkig begon dit een rond het begin van november toch allemaal wel wat te veranderen. De Spanjaarden vonden ons geen rare buitenlanders meer en voor ons was het al een stuk gemakkelijker om een leuk gesprek aan te knopen. Hierdoor voelde we ons al wat meer thuis op onze nieuwe universiteit. Het enige nadeel is dat de manier van les geven hier heel anders is dan in Nederland en hier valt (na 3 maanden op deze universiteit te hebben gezeten) nog steeds niet aan te wennen. Maar al met al heb ik het naar mijn zin en gaat het ook best goed. Ook ben ik in oktober begonnen met een Spaans cursus. Je kan wel Spaans leren door veel te luisteren en proberen te praten met je klasgenoten, maar grammatica vind ik toch ook een belangrijk onderdeel. Aangezien de school bij mij om de hoek zit (letterlijk maar 2 minuten lopen) was de keuze snel gemaakt. Dus nu ga ik naast mijn universiteit ook nog 2 keer per week naar de taalcursus. Hier heb ik het ook heel erg naar mijn zin, we zitten in klassen van 6 mensen waardoor je heel gericht les krijgt. De focus ligt vooral op het praten, waar ik heel blij mee ben aangezien dit voor mij het belangrijkst is om te leren. Ook doen ze veel activiteiten naast de lessen (zoals een tapas avond, Spaanse film avond, etc..).

Naast de universiteit en Spaans cursus doe ik natuurlijk ook nog veel uitstapjes. Eind oktober was er nog een grote beach dag omdat het de laatste echt lekkere dag zou zijn (werd er gezegd). Dus met ongeveer 100 erusmus mensen hebben we de hele dag van alles op het strand gedaan. Voor ons was dat toch best raar, op 20 oktober nog 30 graden. Verder heb ik in eind oktober en midden november nog 2 vriendinnen uit Nederland over de vloer gehad. Dit was enorm gezellig! Ik heb hun natuurlijk de hele stad en alle mooie dingen die Málaga te bieden heeft laten zien (het strand, de haven, de kathedraal, het alcazaba, het gibralfaro, de zonsondergang en the rooftop bar).

Naast deze gezellige bezoeken uit Nederland zijn we (huisgenootjes + vrienden uit Málaga) ook nog met een organisatie speciaal voor Erasmus mensen naar Cordoba en Granada geweest. Cordoba was de eerste van de twee. Hier hebben we eerst de Madinat al-Zahra bezocht. Dit is een ruine van een paleis en stad dat gebouwd werd door de “Arabische moslims”. Dit was ooit de hoofdstad van het Al-Andalus. Hierna zijn we doorgegaan naar de stad zelf en hier hebben we op hele typische wijze tapas gegeten. Namelijk op straat! Je haalt je tapas aan de bar, en gaat dan ergens buiten zitten. De plek waar we zaten moet hier niet achterwegen gelaten worden. We zaten namelijk aan de muren van de oude Mezquita. Na onze heerlijke tapas zijn we ook hier naar binnen geweest. Ik heb nog nooit zo iets moois en interessants gezien! Het is een oude moskee waar later een kerk in gebouwd is. Er is dus een mix van de arabische en de katholieke architectuur te zien. Na een rondleiding door de Mezquita hebben we nog een kleine tour door het centrum van Cordoba gekregen en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan.

Precies een week later stond Granada op de planning. Dus vol goede moed zaten we om half 9 alweer in de bus. Eerst hebben we het wel bekende Alhambra bezocht. En we hebben de eerste sneeuw vanuit hier kunnen zien op de Sierra Nevada. Ik vond het toch wel erg leuk om sneeuw te zien aangezien het in Málaga nog steeds 19 graden is en het wintergevoel er nog steeds niet heel erg is. Hoewel dit in Granada wel even anders was. Hier was het toch al behoorlijk koud (8 graden). Maar dit heeft de pret niet bederft. We hebben ons heel erg vermaakt. Na het Alhambra zijn we naar het centrum gelopen en hier zijn we langs verschillende tapas barretjes gegaan en hebben we steeds een “Bebida + Tapa” genomen. Om maar weer lekker Spaans te doen . Na onze lunch pauze zijn we richting het uitzichtpunt gegaan waar je een heel mooi uitzicht hebt over het Alhambra, de stad en de Sierra Nevada. We hebben meteen een hele mooie zonsondergang mee kunnen pakken. Hierna zijn we door de oude arabische wijk Albaicín teruggelopen naar de bus. En zo kwam ook aan ons tripje naar Granada een eind.

Na 2 weekenden achter een stad te hebben bezocht was het tijd voor iets anders. We hadden kaartjes gekocht voor cyberpunkers (dit is een duo die electronic music maakt, niet iedereen vind het leuk ;) ). We zijn hier met een hele groep vrienden naartoe gegaan en we hebben ons hier prima vermaakt! En we zijn toch nog in een andere stad geweest, want het was namelijk in Torremolinos, haha!

Nu is het onderhand 9 december en loop ik nog steeds met een vest over straat (midden op de dag dan, 's nachts koelt het toch wel erg af). In de zon is het gewoon nog rond de 20 graden en wij genieten er volop van. Ergens midden in november waren we toch allemaal wel even bang want opeens ging de temperatuur van 25 naar 15, paniek paniek natuurlijk in huize Calle Victoria, want het was koud! Maar we zijn er onderhand alweer aan gewend en dat je eind november/begin december nog op het strand kan zitten met je vest aan is natuurlijk ook niet heel normaal.

Afgelopen weekend was het weer eens puente (dit betekend dat je een lang weekend vrij hebt, van vrijdag t/m maandag) en we hebben maar eens goed gebruik gemaakt van dit lange weekend vrij. We begonnen donderdag natuurlijk met het vieren van sinterklaas met wat Nederlandse vrienden. De sinterklaas muziek stond op en de pepernoten lagen op de tafel! Toch nog een beetje Nederlandse cultuur in Spanje. Aangezien het hartstikke lekker weer was dit weekend ben ik overdag vooral veel buiten geweest. We (Nederlandse vriendin en ik) hebben vooral van alles wat onze eigen te bieden heeft genoten. Lees: de zon, de haven, het strand, alle leuke pleintjes, dans voorstellingen op Plaza de la Constitución, de marathon van Málaga, lekker eten en nog veel meer. En omdat The Hobbit natuurlijk bijna uitkomt besloten we om een Lord of the Rings/The Hobbit marathon te houden. Uiteindelijk hebben we dit maar over 2 avonden verdeeld want na 2 films was iedereen al op de bank in slaap gevallen.
Nu is het nog maar 2 weken en dan is het alweer Kerstvakantie en dan komen Papa, Mama en Laura langs om kerst te vieren! Hier heb ik echt heel veel zin in! Hopen natuurlijk dat het zulk weer blijft, dan kunnen we misschien zelfs nog kerst op het strand vieren!

Het was weer een heel verhaal. Ik hoop dat jullie het leuk vonden.

Un gran beso,
Marisa

  • 26 December 2013 - 13:58

    Kees En Marion:

    Lieve Marisa,

    Dank je wel voor je mooie en duidelijk verslag.
    Dat je het naar je zin hebt is helder.
    Een periode om nooit meer te vergeten.
    Onze reactie is wat laat ivm de verbouwing en verhuizing van Mayra en Edwin naar Nes aan de Amstel.
    Wat gezellig dat je ouders en Laura een weekje in Malaga zijn.
    Wij vertrekken zondagnacht naar Gran Canaria en Mayra en Edwin verblijven dan in ons huis, omdat hun eigen huis nog geen keuken heeft.
    Geniet van het mooie weer , de taal, het eten in je laatste 2 maanden in Spanje.
    Voor jullie alle vier nog hele fijne dagen in Malaga!
    Een heel goed 2014 en tot ziens!
    Kees en Marion




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marisa

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 10616

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 25 Augustus 2014

Stage in Buenos Aires

22 Augustus 2013 - 15 Februari 2014

Exchange naar Malaga

Landen bezocht: